Μια… πέργκολα πήρε το πρώτο βραβείο του διαγωνισμού για τις στάσεις που θα χρησιμοποιηθούν για τη θαλάσσια συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης. Ο σχεδιασμός της θυμίζει περισσότερο… κουκούλι, από στάση και δίνει τη δυνατότητα σε όποιον θέλει να τη ρυθμίζει έτσι ώστε να τη χρησιμοποιεί για να ρεμβάζει τη θάλασσα!
Πρόκειται για πρόταση του Κωνσταντίνου Χρυσού και της Μαριάνθης Τατάρη. Στην πρόταση αυτή, η προτεινόμενη κατασκευή διαφοροποιείται σε μια εσωστρεφή και μια εξωστρεφή επίλυση, ανάλογα με τη θέση της στάσης ως προς τον αστικό ιστό και ανάλογα με τη διάθεση του επιβάτη για απλή εξυπηρέτηση θαλάσσιας μετάβασης ή, απλώς, για παραλιακή ρέμβη. Αξιοποιούνται υποδειγματικά οι κατασκευαστικοί δακτυλίοι, που δημιουργούν το κέλυφος για την υποστήριξη των λειτουργικών αναγκών του προγράμματος: κάποιοι δακτύλιοι γίνονται κερκίδες, άλλοι εξελίσσονται σε προβόλους – φορείς των σκιάστρων, άλλοι σε στοιχεία εσωτερικού εξοπλισμού.
Επιπλέον, οι δακτύλιοι έχουν επιλυθεί με διαφοροποιημένη διατομή, ώστε με το διαφορετικό πάχος και μήκος τους, πέραν του ελέγχου της θέας, να δημιουργούν καλύτερες συνθήκες σκίασης και φωτισμού και, συνεπώς, και καλύτερες βιοκλιματικές συνθήκες ανάλογα με τη θέα και τον προσανατολισμό. Ακόμη, χάρη στα προτεινόμενα φωτιστικά σώματα, οι περσίδες μετατρέπονται σε αγωγούς, φωτός, δημιουργώντας το αναγνωρίσιμο ναυτικό λιμενικό σήμα και αναδεικνύοντας, με κομψό τρόπο, το νυκτερινό τοπίο της στάσης.
ΤΟ δεύτερο βραβείο (Αλέξανδρος Τσολάκης και Bastian Wibranek) θυμίζει περισσότερο… ψαροκαλύβα. Χάρη σε μια ευφυή γεωμετρική χάραξη, το Πρόγραμμα εξυπηρετείται από δύο ασύμμετρα καταστρώματα αναμονής και επιβίβασης: ένα ανοιχτό και ένα στεγασμένο. Όταν το ευνοούν οι καιρικές συνθήκες, τα δύο καταστρώματα μπορούν να ενωθούν, παράγοντας έναν ευρύχωρο ενιαίο χώρο αναμονής που επικοινωνεί με το σύνολο της επιφάνειας του προβλήτα. Επιπλέον, χάρη σε ένα εύρημα της τομής, η οροφή της προτεινόμενης κατασκευής εξελίσσεται σε μια βατή, ευθειογενή επιφάνεια διπλής καμπυλότητας, η οποία προσφέρεται ως συνέχεια της παραλιακής βόλτας, ως περιοχή ρέμβης και ως σημείο πανοραμικής θέας.
Το τρίτο βραβείο (Χρήστος Κύρου, Γεωργία Παρθενίου) έρχεται από… άλλο πλανήτη:
Η πρόταση εξυπηρετεί το Πρόγραμμα με υποδειγματικό τρόπο, επιλύοντας μέσα στην εύληπτη μορφή ενός ελλειψοειδούς θόλου δύο υποπεριοχές: μία με στεγασμένες τις εξυπηρετήσεις του Προγράμματος και μία άλλη ημιυπαίθρια υποπεριοχή αναμονής. Η ημιυπαίθρια υποπεριοχή ορίζεται από περσίδες, που μπορούν να περιστρέφονται, ώστε να παρέχεται κατά περίπτωση προστασία από τον άνεμο ή το δυνατό ήλιο.
Η στιλπνή επιφάνεια του θόλου είναι στραμμένη προς Νότο και καλύπτεται από αυτοκαθαριζόμενους υαλοπίνακες, σε συνδυασμό με φωτοβολταϊκά panels. Η στιλπνή επιφάνεια του θόλου, ως κυρτό κάτοπτρο, φέρει τα είδωλα των υφιστάμενων κτιρίων ή του ουρανού. Επιπλέον, είναι εφοδιασμένος με ειδικά συστήματα φωτισμού, τα οποία φωτίζουν την κατασκευή αλλά και την περιοχή του προβλήτα με διαφορετικό χρώμα κατά την αναχώρηση ή την άφιξη των σκαφών.
Ο αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός απευθυνόταν σε νέους αρχιτέκτονες έως 40 ετών, με αντικείμενο το σχεδιασμό των κτιριακών εγκαταστάσεων της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας στις προβλήτες των στάσεων.
Δόθηκαν και 3 ισότιμοι έπαινοι στους εξής συμμετέχοντες:
- Έπαινος :κωδικός 1562912, Αναστασία – Τατιάνα Τζάκα, Ιωάννα Συμεωνίδου, Ελένη Γεωργιάδου, Ανδρέας Γκουμάς, Κωσταντίνος Νάστου
- Έπαινος :κωδικός 4815379, Σταμάτης Γιαννίκης, Παρασκευή Τσάγκα, Γεώργιος Αγγέλου, Παναγιώτης Χατζητσακίρης, Στελίνα Τσίφτη
- Έπαινος :κωδικός 8085537, Ρουμπίνη Μακρίδου, Αικατερίνη Κοτζιά, Σπυρίδων Παπαδημητρίου, Κορνελία Φιλοξενίδου, Sebastian Duque
Απομένει η απόφαση του υπουργείου
Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η μελέτη Σκοπιμότητας του συστήματος της Αστικής θαλάσσιας Συγκοινωνίας, καθώς και τα τεύχη δημοπράτησης για την πρόσκληση ιδιωτών για την ανάθεση του συστήματος Αστικής Θαλάσσιας Συγκοινωνίας. Μετά την τυπική εγκρισή της από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου θα είναι δυνατή η δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από ιδιώτες, την οποία θα προετοιμάσει ο ειδικός φορέας διαχείρισης του έργου.
Ο φορέας αυτός, για τη διαχείριση του συστήματος της Αστικής Θαλάσσιας Συγκοινωνίας είναι υπό σύσταση, με τη σύμπραξη της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης και των 5 Δήμων που θα συμμετέχουν στην Αστική Θαλάσσια Συγκοινωνία: Δήμος Θεσσαλονίκης, Δήμος Καλαμαριάς, Δήμος Θερμαϊκού, Δήμος Δέλτα, Δήμος Πυλαίας- Χορτιάτη. Θα έχει ως έργο αρχικά την ένταξη στα ΕΣΠΑ της χρηματοδότησης για τις οριστικές μελέτες και την κατασκευή του έργου, και στη συνέχεια την προκήρυξη της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος καθώς και τη σύμβαση με τον ιδιώτη επενδυτή που θα επιλεγεί.
Η απονομή των βραβείων και των επαίνων, καθώς και η παρουσίαση των μακετών και των πινακίδων όλων των προτάσεων, θα γίνει σε έκθεση που θα διοργανωθεί στις αρχές Νοεμβρίου.
‘’Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού των περιπτέρων στις στάσεις της θαλάσσιας συγκοινωνίας, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την τελική υλοποίηση του έργου. Θα ήθελα να συγχαρώ όλους τους αρχιτέκτονες που συμμετείχαν στο διαγωνισμό για την υψηλή αισθητική των προτάσεών τους και την αρμονική ενσωμάτωσή τους στο παραλιακό μέτωπο τη πόλης.
Αυτή την φορά προχωράει σταθερά και συστηματικά η εκπλήρωση ενός ονείρου όλων των Θεσσαλονικέων: η αποκατάσταση της διαχρονικής σχέσης της πόλης με τη θάλασσα’’ δήλωσε ο Σπύρος Βούγιας.
Σχόλια