Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χρ. Μάτης: Η Ανάπτυξη έρχεται σε ράγες!

Αποφασισμένος να μη γίνει μέρος μιας εξουσίας που λειτουργεί με βάση την ατομική ιδιοτέλειά της, σίγουρος ότι υπάρχουν “πράσινες λύσεις” για τη Θεσσαλονίκη, ταγμένος υπέρ του μετρό και κατά της εξωτερικής περιφερειακής, έτοιμος να παλέψει με τα συμφέροντα που εμποδίζουν τη δημιουργία θαλάσσιας συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη, αλλά και υπέρ της ψήφου κατά συνείδηση στο δεύτερο γύρο των εκλογών κι όχι στη.. βόλτα για κάστανα, δηλώνει ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, επικεφαλής της παράταξης Οικολόγοι Πράσινοι, Χρήστος Μάτης.
Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Μάτη:


1. Τι είναι αυτό που κάνει έναν άνθρωπο που –υποτίθεται ότι- ελέγχει την εξουσία (ως δημοσιογράφος) να αποφασίζει να γίνει μέρος της;

Πάντοτε έκανα κριτική, με βάση τις απόψεις μου. Νομίζω ότι πολλές από αυτές δικαιώθηκαν στο πέρασμα του χρόνου και θέλω να κριθούν από τους πολίτες, στους οποίους απευθυνόμουν όταν τις έλεγα ως δημοσιογράφος. Πάντοτε ήμουν υπέρ μιας εξουσίας, που διοικεί με απόλυτη διαφάνεια και αυτήν θέλω να υπηρετήσω. Δεν θα γίνω ποτέ μέρος μιας εξουσίας, που λειτουργεί με βάση την ατομική ιδιοτέλεια της.

2. Υπάρχει «πράσινη λύση» για μια Θεσσαλονίκη που είναι, ήδη, κτισμένη και πνίγεται στο τσιμέντο;

Ασφαλώς και υπάρχει. Αλλά χρειάζεται πολιτική βούληση. Για παράδειγμα, το Αλλατίνη και η ΔΕΘ είναι δύο μεγάλοι χώροι. Αν δοθούν προς εκμετάλλευση, θα υπάρξουν ορισμένοι που θα μπορούν να τους απολαύσουν. Εμείς θέλουμε να υπάρξει εκμετάλλευση τους αλλά για τους πολλούς.

3. Μετρό ή τραμ;

Πριν από 20 χρόνια, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, είχα απαντήσει τραμ, γιατί το θεωρούσα οικολογικότερη λύση, αλλά ήμουν στη μειοψηφία. Θεωρούσα πάντοτε, όπως είχε πει και ο Παναγιώτης Γεννηματάς, όταν ήταν αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ότι οικονομικά ήταν ένα έργο ασύμφορο για ιδιώτες επενδυτές. Μετά ήλθε το κράτος και το ανέλαβε ως δημόσιο έργο. Από τότε πέρασαν επτά χρόνια και ούτε ως δημόσιο έργο μπορεί να γίνει. Δεν γίνεται τη μία φορά να φταίνε τα αρχαία, την άλλη η οικονομική κατάρρευση ενός από τους εργολήπτες, την τρίτη ο Άνθιμος και ήδη η ολοκλήρωση του να προσδιορίζεται στο 2015, χωρίς να αποκλείεται να πάει και παραπίσω. Το μετρό δεν προχωράει, γιατί ήταν ένα άθλια σχεδιασμένο έργο και αυτό το πληρώνουν οι επιχειρήσεις που είχαν την ατυχία να δουλεύουν εκεί που στήθηκαν τα εργοτάξια.
Όταν το 1986, ο τότε βουλευτής της ΝΔ, Σωτήρης Κούβελας διεκδικούσε τη δημαρχία Θεσσαλονίκης, υπονόμευσε το μέλλον της πόλης, προσφέροντας κενά περιεχομένου πυροτεχνήματα για να μας κολακεύσει.
Αυτό μας κατατρέχει ακόμη και από αυτό πρέπει να απαλλαγούμε. Δυστυχώς σήμερα δεν είμαι βέβαιος ότι το τραμ θα ήταν καλύτερα σχεδιασμένο. Όμως, όπως μας είπε στην πρόσφατη συνάντηση μας, ο υφ. Μεταφορών, Σπύρος Βούγιας, η ιδέα επανεξετάζεται. Αυτή τη φορά μπορούμε να το σχεδιάσουμε καλά! Επαγγελματικά, επιστημονικά και όχι πολιτικά. Να το συνδυάσουμε με τη μείωση του αυτοκινήτου στην πόλη και να δώσουμε στους κατοίκους της την προοπτική που χρειάζονται.
Λυπάμαι, που το λέω, αλλά τα μεγάλα έργα που στήριξαν όλη την αντιπολιτευτική τακτική της ΝΔ τη δεκαετία του 1990, ήταν μία απάτη. Και δυστυχώς η τότε ηγεσία του ΠΑΣΟΚ κρύφθηκε πίσω της, γιατί φοβήθηκε ότι θα είχε πολιτικό κόστος αν έλεγε την αλήθεια. Κι έτσι πλειοδότησε στην απάτη. Γι’ αυτό πληρώσαμε και τα 70 εκ. αποζημίωση για την υποθαλάσσια που δεν έγινε. Τους είχαμε προειδοποιήσει ότι η υποθαλάσσια που θα περνούσε από τη βουλή ήταν ένα άθλια προετοιμασμένο έργο. Φταίμε εμείς που ο Κώστας Γκιουλέκας και οι άλλοι συνάδελφοι του στη βουλή δεν μας άκουσαν και ψήφισαν;
Ως πότε θα πληρώνουμε, επειδή το πολιτικό προσωπικό μας φοβάται να πει την αλήθεια;


4. Πώς θα ξεπεράσετε τις δυσκολίες (οικονομικές και συμφέροντα) για να αποκτήσει μια Θεσσαλονίκη με θαλάσσιο μέτωπο χιλιομέτρων θαλάσσια συγκοινωνία;

Σε ένα τέτοιο θέμα, το οποίο επίσης συζητήσαμε με τον κ. Βούγια, ο Δήμος Θεσσαλονίκης, είναι μία απλή παράμετρος. Εμπλέκονται η κεντρική εξουσία και άλλοι δήμοι. Και προφανώς υπάρχουν συμφέροντα, που είναι αντίθετα στη λειτουργία μιας τέτοιας γραμμής. Όμως, απέναντι στα συμφέροντα που αντιδρούν, υπάρχουν τα συμφέροντα που ωφελούνται. Αυτά πρέπει να εκφράσουμε. Αλλά για να συμβεί αυτό, πρέπει να πείσουμε αυτά τα συμφέροντα, δηλαδή τους δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν τα καραβάκια, αντί του ΙΧ αυτοκινήτου τους, ότι είναι μία αξιόπιστη λύση. Άρα πρέπει να οργανωθεί καλά. Αν πρόκειται να μελετηθεί, όπως μελετήθηκε η υποθαλάσσια, θα είναι μία ακόμη αποτυχημένη προσπάθεια. Μόνο αν προσφερθεί στους ενδεχόμενους χρήστες του μέσου μία δελεαστική πρόταση, φτηνή, αξιόπιστη και γρήγορη, θα μπορέσει να προχωρήσει. Γι’ αυτό θα πιέσουμε.


5. Πώς αισθάνεστε ως Θεσσαλονικιός που χθες (Σάββατο 23/10) το κρατικό κανάλι «διαφήμιζε» τον προαστιακό για Κιάτο;

Το τρένο υπονομεύθηκε, επειδή προτιμήθηκε να προωθηθούν τα συμφέροντα του αυτοκινήτου και των εμπλεκομένων με αυτό. Γι’ αυτό καταργήθηκε το τραμ που λειτουργούσε στη Θεσσαλονίκη. Έτσι έγιναν καλύτεροι δρόμοι, το τρένο έχασε πελάτες και έγινε αντιοικονομικό. Τώρα γι’ αυτούς τους λόγους μας λένε ότι θα το περιορίσουν. Είναι σωστή η διαφήμιση του προαστιακού για το Κιάτο. Όμως, και ο προαστιακός προς Έδεσσα διαφημίστηκε, αλλά δεν απέδωσε γιατί δεν ήταν ενταγμένος σε ένα συνολικό σχέδιο για τις μετακινήσεις. Μία πολιτική εξουσία που πιστεύει στις επιλογές, πρέπει να επιμένει και να προσπαθεί να πείσει γι’ αυτές. Ο προαστιακός στη Βόρεια Ελλάδα έδειξε να είναι μία «αρπαχτή», την οποία δεν πίστευε κανένας από αυτούς που την αποφάσισαν. Εμείς πιστεύουμε, ότι το μέλλον έρχεται σε ράγες. Και αυτό είναι μία συνολική επιλογή που θα την υπερασπιστούμε.


6. Καλό είναι να λέμε ότι πρέπει να αφήσουμε το αυτοκίνητο, αλλά έως ότου ολοκληρωθούν τέτοια έργα υποδομής, μήπως πρέπει να προχωρήσουμε τη λύση της εξωτερικής περιφερειακής;

Όχι. Για τη Θεσσαλονίκη και για πόλεις ακόμη μικρότερου μεγέθους, η χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών είναι η μοναδική απάντηση. Η εξωτερική περιφερειακή, πέρα από τα περιβαλλοντικά προβλήματα που έχει και τα οποία έχουν αναδειχθεί, θα προκαλέσει το ίδιο πρόβλημα που προκάλεσε στην Αθήνα η Αττική Οδός, όπου ήδη οι είσοδοι και οι έξοδοι της προσφέρουν ένα ασφυκτικό μποτιλιάρισμα. Μετά θα φτιάξουμε και μία εξωτερικότερη περιφερειακή;

7. Οι «πράσινες λύσεις» κοστίζουν. Με δεδομένο ότι ο Καλλικράτης έχει κλείσει τις κάνουλες προς τους δήμους, πού θα βρεθούν τα χρήματα για να υλοποιήσετε το πρόγραμμά σας; Ειδικά όταν προβλέπει έργα κοινωνικής πολιτικής.

Κάποια μπορεί να κοστίζουν, αλλά η σχέση κόστους –οφέλους είναι πολύ πιο θετική. Για παράδειγμα, εάν επενδύσουμε σε μία στροφή στα σχολεία με ουσιαστική εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων, θα πληρώσουμε την κατασκευή, αλλά θα έχουμε μεγάλα οφέλη από τις πληρωμές για την κατανάλωση ενέργειας. Αν όμως έχουμε καλά θερμαινόμενα σχολεία με καλή μόνωση, θα έχουμε λιγότερα κρυολογήματα. Άρα τα παιδιά θα αρρωσταίνουν λιγότερο και δεν θα χρειάζεται ένας από τους γονείς, να μένει μαζί του στο σπίτι και να μην πηγαίνει στη δουλειά. Με ποια κριτήρια λοιπόν, θα υπολογίσουμε το κόστος μιας επένδυσης για «πράσινα σχολεία», η οποία δημιουργεί και θέσεις εργασίας; Το ονομαστικό κόστος ή τη συνολική ωφέλεια;
Σε κάθε περίπτωση, σας θυμίζω ότι εδώ βρέθηκαν λεφτά για να γίνει πλούσιος ο κ.Σαξώνης και οι φίλοι του, για κοινωνική πολιτική δε θα βρούμε; Και στο κάτω- κάτω, μπορούμε να περικόψουμε και άλλο τις δαπάνες. Δεν καταλαβαίνω γιατί χρειάζονται τόσο πολλά αμειβόμενα στελέχη στο Δήμο Θεσσαλονίκης; Τι ακριβώς προσφέρει ο αμειβόμενος Δημοτικός Σύμβουλος, που ασκεί χρέη αντιπροέδρου της Δημοτικής Εταιρείας Πληροφόρησης; Τι ακριβώς δίνει στην αποτελεσματικότητα της Δημοτικής Εταιρείας Ιματισμού ο αμειβόμενος δημοτικός σύμβουλος πρόεδρος της; Και να σας πω και κάτι ακόμη. Θεωρώ εξυπνάδες άνευ αντικειμένου τις διαβεβαιώσεις υποψηφίων, ότι θα προσφέρουν την αμοιβή τους σε κοινωφελή σκοπό. Το θέμα είναι να μειωθούν οι αμειβόμενες θέσεις και όχι αν τα λεφτά από αυτές θα πηγαίνουν στη τσέπη του δημάρχου ή στον Άγιο Στυλιανό. Δηλαδή μας φτάνει να δίνει ο δήμαρχος την αμοιβή του στον Άγιο Στυλιανό και συγχρόνως να έχει διορίσει πενήντα αμειβόμενους συνεργάτες του;

8. Αν δεν είστε στο δεύτερο γύρο, θα στείλετε τους ψηφοφόρους σας για… κάστανα, ή θα στηρίξετε έναν από τους δύο μονομάχους;

Οι υποψήφιοι που δε συμμετέχουν στο δεύτερο γύρο, είναι απλοί ψηφοφόροι. Άρα όποιος θέλει τη ψήφο του, πρέπει να τους πείσει, για να την κερδίσει. Αν κάποιος, εμένα προσωπικά με πείσει, δεν θα διστάσω να πω ότι θα τον ψηφίσω. Και ξέρετε ότι το μεγαλύτερο εχέγγυο για τις μελλοντικές δεσμεύσεις που αναλαμβάνει κάποιος, είναι το παρελθόν του. Πάντως, επειδή δεν ξέρω αν το Νοέμβριο είναι εποχή για κάστανα, όπως ήταν τον Οκτώβριο του 2006, θα ρωτήσω το Γιάννη Μπουτάρη, που το είχε προτείνει τότε. Ας μη ξεχνάμε, ότι το ΠΑΣΟΚ επιβράβευσε την τοτινή θέση του κ.Μπουτάρη, άσχετα αν ήταν η βουλευτής του, κυρία Αράπογλου, που έχασε τα δήμο…

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Τραμ; Πάλι τραμ; Πότε θα αποφασίσετε επιτέλους τι θέλετε εσείς οι πολιτικοί μπας και το αποκτήσουμε εμείς οι πολίτες;
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Αγαπητέ ανώνυμε φίλε,
σωστό το ερώτημα σας, αλλά έχω δύο παρατηρησεις:
Εγώ δεν είπα ποτέ τίποτε διαφορετικό και δεν είμαι πολιτικός...
Οπότε το ερώτημα σας έχει άλλους αποδέκτες
Στη διάθεση σας για οτιδήποτε αλλο θελήσετε
chmatis@gmail.com

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα επίσημα αποτελέσματα της σταυροδοσίας των εκλογών στο δήμο Θεσσαλονίκης: Τι πήρε ο κάθε σύμβουλος

Ανακοινώθηκαν, από το Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, τα αναλυτικά αποτελέσματα των εκλογών για τον κεντρικό δήμο. Δόθηκαν, έτσι, οι ακριβείς ψήφοι που συγκέντρωσαν όλοι οι υποψήφιοι, δημοτικοί και διαμερισματικοί, με όλες τις παρατάξεις. Αναλυτικά, έχουμε:

Τίμησαν Πόντιο καθηγητή

Έναν Έλληνα της Διασποράς με μεγάλη προσφορά στην υπόθεση της διατήρησης της ιστορικής μνήμης και σημαντικό αγώνα για την υπόθεση της διεθνούς αναγνώρισης της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού τίμησε χθες ο Νομάρχης Παναγιώτης Ψωμιάδης. Πρόκειται για τον Δρ τοξικολογίας Βασίλειο Θεοδωρίδη, επίτιμο μέλος του Συλλόγου Ποντίων «Ακρίται» της Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, ο οποίος βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη με την οποία διατηρεί στενούς δεσμούς. Ο κ. Ψωμιάδης του απένειμε ένα ασημένιο πρόπλασμα της κεφαλής του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ενώ μετά την τιμητική βράβευση έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Σεμνά και ταπεινά, τιμήσαμε σήμερα έναν Έλληνα Πόντιο ομογενή που ζει στις ΗΠΑ, έναν άνθρωπο που αφιέρωσε δεκαετίες από τη ζωή του για το χώρο του ποντιακού ελληνισμού. Τιμήσαμε έναν ακρίτα του ελληνισμού, ένα σεμνό και βαθύτατα αξιοπρεπή άνθρωπο που, μαζί με τη σύζυγό του και τους συνεργάτες του, πάνω απ’ όλα θεώρησε υποχρέωσή του να εργαστεί ώστε να μην ξεχάσουν οι Έλληνες των ΗΠΑ τον Πόντο, τον ελληνισμό, τις αξί

Ανθοέκθεση στην Πυλαία

Σε μια πολύχρωμη όαση μετατρέπει, κάθε χρόνο, ο δήμος Πυλαίας, τη συμβολή των οδών Κύπρου και Σταγειρίτη. Δημιουργεί, εκεί, την ετήσια Ανθοκομική Έκθεση. Για δέκα μέρες (το τελευταίο δεκαήμερο του μήνα) η περιοχή της οδού Κύπρου πλημμυρίζει από φυτά, λουλούδια και διακοσμητικά για τον κήπο και τη βεράντα, τα οποία θα μπορούν να επισκέπτονται καθημερινά οι πολίτες.Δεκάδες ανθοπαραγωγοί από ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη, παρουσιάζουν ποικιλίες σπάνιων φυτών και λουλουδιών, που ευωδιάζουν το άρωμα της άνοιξης, καθώς και πολλά είδη εξοχής, όπως γλάστρες, κεραμικά δοχεία, έπιπλα για τον κήπο και μοντέρνα αξεσουάρ για την κηπουρική. Τα εγκαίνια έγιναν κάτω από βροχή, όμως,όπως βλέπετε, κανείς δεν πτοήθηκε... Φωτογραφία και κείμενο από το photoreportage.gr. Η φωτογραφία είναι της Σίσσης Βασιλειάδου.